tisdag, oktober 17, 2006

Kvinnofrid kommer inifrån

Var på manifestationen mot kvinnovåld i Karl Johans parken i lördags! Fantastiskt med så många deltagare!

Vad gör vi åt eländet med de som skändar och våldtar barn och kvinnor! Fler poliser? Färre buskar? Fler lampor? Ja, lite av varje är säkert bra men är inte det slutliga svaret.

Förändringen handlar om att skapa ett integrerat samhälle, som bygger på ömsesidig respekt och inkänning med sin nästa nästans granne och hela närsamhället.

I flera fall är alkohol och andra droger en av de utlösande faktorerna för våld. Därför ska vi motverka drogliberalisering och arbeta drogförebyggande. Närsamhället måste återupprättas där vi samarbetar och känner gemenskap.

Det ska byggas upp socialmoraliska hinder för våld och övergrepp. Arbetslöshet måste bekämpas. Utsatta grupper få hjälp. Män måste ges ett alternativ och ibland ett ultimatum angående sitt våldsamma liv. Civilkuraget måste återvinnas. Idag är det lätt att bara pysa iväg, eftersom det inte angår mig och jag kan råka illa ut (vilket iofs kan vara sant)!

Äkta förändring kommer inifrån, men måste ofta ha stöd utifrån. Stöd kampen mot kvinnovåld!

3 kommentarer:

FANCY sa...

Hej

Jag har tillsammans med andra bloggister startat en länk kedja till de som tar upp kvinnofridsdagen

Hoppas det är ok för dej att länka till den här speciella bloggen från min sida Gå in och titta hur vi gör så kan du länka tillbaka.


//Fancy

Anonym sa...

va bra att du också bloggar om detta ämne och gör folk uppmärksamma.tack för en fin blogg.jag skriver också om detta ämne och hittade länken till dej hos fancy
kram och ha en skön fredagskväll

Unknown sa...

Tack Fancy och Lillatanta! Ämnet är superviktigt! Jag ska fortsätta skriva om detta!